Selasa, 30 Julai 2013

Memoir Ramadhan : bubur lambuk

Image from Google

Sejak Abah meninggalkan kami, perasaan sedih pasti menyelubungi tiap kali melihat bungkusan bubur lambuk di bazar Ramadhan.  3 tahun saya tidak menjamah makanan itu dek kerana ingatan terhadap arwah Abah terlalu kuat.

Kini setelah 8 tahun Abah meninggalkan kami kegilaan saya menikmati juadah itu tiap kali ramadhan tidak pernah luntur.

Itulah kasihnya bapa.  Dia tidak pernah miss berbaris mengambil bubur lambuk di Masjid India.  Dia tahu saya akan bertanya jika bubur itu tidak kelihatan di meja.  Walaupun kadangka tidak sihat, dia tetap akan memastikan bubur lambuk tetap ada tempat tersendiri di atas meja.

Kata Abah india muslim yang mengagih bubur itu 'generous' orangnya.  Jika membawa bekas besar, sepenuh bekas diisinya.  Kalau Abah membawa bekas besar, bubur lambuk akan diagihkan kepada jiran2.

Itu antara persamaan saya dan arwah Abah. Kami sangat2 enjoy menikmati bubur lambuk panas dengan kicap.  Sering kami ditanya apalah sedapnya bubur lambuk yang rasa berempah itu.

Bagi saya ia bukan sekadar bubur lambuk. Ia bukan sekadar pembuka selera waktu berbuka, bukan juga sekdar makanan untuk sahur jika tiada selera.  Ia kenangan terindah, antara saya dan Abah : memori yang kami kongsi bersama.

Bubur lambuk yang menggamit kerinduan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan